Historie v.v. Den Bommel

In 1930 werd er reeds in Den Bommel gevoetbald. Echter niet onder de huidige naam, maar de vereniging heette toen V.I.O.S. Het speelveld was gelegen achter de buitendijk ("op gors"). Ongeveer 1939 hield de vereniging V.I.O.S. op te bestaan. De waarschijnlijke oorzaak hiervan was gebrek aan voldoende geldmiddelen. In de oorlogsjaren werd er niet in verenigingsverband gevoetbald.

Al spoedig na de oorlog bestond ook op Den Bommel de behoefte om tot de oprichting van een voetbalvereniging te komen.
Op dinsdag 17 juni 1947 was het zover. Op initiatief van de heren Joh. Nagtegaal en J. Kwakernaat werd in café van der Plaat (beter bekend onder de naam "de Beurs") de oprichtingsvergadering van de voetbalvereniging V.I.O.S. (Vooruitgang Is Ons Streven) gehouden.Het bestuur werd samengesteld uit de heren Joh. Nagtegaal (voorzitter), Lies Hoek (secretaris), W. van Gelder (penningmeester), commissarissen Leen de Bakker en Jac. Kwakernaat.

Het eerste speelveld was ver van het dorp gelegen, namelijk in de Tille bij de heer Leo Jacobs sr. De huurprijs bedroeg fl 4,- per week. De eerste wedstrijd, V.I.O.S. - veteranen Den Bommel, werd gespeeld op 6 september 1947.
v.v. Den Bommel kwam uit met 2 elftallen in de Flakkeese competitie (enkele uitslagen zijn: OGB - VIOS 6-2/VVS 2- VIOS 0-3/ VIOS - OGB 1-4/ OFB - VIOS 8-3/OTVV - VIOS 1-6/ VIOS - NTVV 6-0/ VIOS 2 - OFB 2 3-3/ VIOS 2 - FIOS 3 2-2)

1948 - De naam V.I.O.S. werd niet lang gebruikt, het bestuur kreeg van de K.N.V.B. in mei bericht dat de naam veranderd moest worden in v.v. Den Bommel. Ook de kleuren van het tenue veranderden, want V.I.O.S. speelde met rode en zwarte strepen op de shirts en een zwarte broek. v.v. Den Bommel ging van toen af aan spelen in blauwe shirts met witte boorden en een zwarte broek.
De contributie in 1948 was voor de senioren fl. 0,30 per wek, het inleggeld was fl. 1,- per persoon.

Op 4 maart 1950 kreeg de vereniging een ander speelveld, gelegen aan de Kerkdreef, eigendom van de heer Wesdorp. Ook was er een kleedhokje bij. Dit veld werd geopend door mevrouw Kruyf. Bij de openstelling werd gespeeld tegen het politie elftal ten bate van het instrumentenfonds van E.M.M., welke vereniging zorgde voor de muzikale omlijsting.

Enige tijd later, op 03-09-1951, werd er weer uitgeweken naar een nieuw sportveld, gelegen in de kom van de gemeente aan de Emmastraat. Dit was voor de vereniging een ware gebeurtenis na zovele jaren getobd te hebben. Bij de opening werd de wedstrijd Flakkee – NSVV gespeeld.
Erg lang heeft men van dit veld niet kunnen genieten, want na enkele jaren kwam het bericht van de gemeente dat het sportveld plaats moest maken voor woningbouw. Het bestuur kwam in een spoedvergadering bijeen om een oplossing te vinden. Deze oplossing werd gevonden bij de heer Lokker aan de Molendijk, waar men voorlopig weer kon voetballen.
In 1954 maakte Den Bommel de overstap naar "De Overkant", oftewel de 3e klasse van de Onderafdeling Rotterdam. Toen waren ze ongetwijfeld niet voor het donker thuis. De ploeg moest namelijk per boot en bus reizen, een wedstrijdje voetballen en weer terug. Gemiddeld nam deze reis 8 (!!) uur in beslag. Een volledige werkdag dus. Al die jaren aan de Schaapsweg had Den Bommel kleedkamers van hout en geen echte drinkgelegenheid. Dat veranderde in 1961.

In het najaar van 1961 was het dan eindelijk zover dat er een nieuw sportveld in gebruik kon worden genomen aan de Schaapsweg. De aangebouwde kleedkamers, verkoopruimten en trainingsveld completeerde het geheel. Door de slechte weersomstandigheden viel de officiële opening in het water.
In de verkoopruimte kon men een drankje doen bij Leen Hermans. Je moest wel je handschoenen meenemen in de winter, want je moest er wel wat voor over hebben om gezellig met zijn allen een koud pilsje te nuttigen. Er was namelijk nog geen kachel.
Negen jaar later werd de magische grens van 100 leden bereikt. En er was meer goed nieuws. Er werd 14.000 gulden bij elkaar gesporkkeld en van dat geld kwam er eindelijk een kantine waar je geen handschoenen nodig had om een biertje te doen. Lenie en Hans de Graaff hadden de eer om het eerste drankje naar binnen te gieten.Het bestuur van v.v. Den Bommel was hiermee echter nog niet tevreden, want er moest nog verlichting komen op het trainingsveld. Na uitvoerig overleg werd er besloten om tot aanschaffing van een lichtinstallatie over te gaan. Nu kon men ook in het najaar en winter buiten trainen.

In 1981 werd er weer een stukje zelfwerkzaamheid geëist van de leden, daar het bestuur besloten had tot het bouwen van een bestuurskamer en een nieuwe berging. Ook de toiletten werden uit de kantine verwijderd en op een andere plaats geïnstalleerd, zodat er meer ruimte kwam in de kantine. 30-01-1982 was deze verbouwing werkelijkheid geworden.

In al die jaren is van vv Den Bommel, van 1947 tot op heden, het karakter weinig gewijzigd. De club heeft het saamhorigheid en sociaal gedrag hoog in het vaandel staan. En met die gedachte kende het diverse hoogtepunten, zoals bijvoorbeeld het winnen van de "Ons Eiland Cup"in 1990. Misschien wel het meest memorabele hoogtepunt op voetbalgebied werd in de recente historie geschreven. In het seizoen 2009/2010 degradeerde het eerste elftal bijna naar de vierde klasse. Op Herkingen wisten twee doelpunten van Michel v St. Annaland de club in de derde klasse te houden. Het seizoen daarop promoveerde het via de nacompetitie naar de tweede klasse. Hellevoetsluis werd in twee wedstrijden verslagen en het feest barstte los. Twee seizoenen later degradeerde men weer naar de derde klasse.